Vedem cu toții - cei informați și cei cărora ne pasă dacă suntem păcăliți atunci când cumpărăm - că unele magazine (la unele produse) afișează false reduceri.
N-am inventat noi vinerea neagră, numai că noi am adaptat-o la piața din România care se compune în mare parte din cumpărători neinformați (sau dezinformați). Nu îmi place să generalizez dar consumatorii neinformați/needucați întâlnim peste tot, nu sunt doar în piața de pescuit.
Oare care o fie procentul celor neinformați din totalul pescarilor (30%, 40%, 50%, 60%, 70%)? Eu m-aș duce spre 80% dar trebuie să fac o precizare: pentru mine a fi un consumator informat este cineva care, de exemplu, știe ce înseamnă o mulinetă dincolo de numărul de rulmenți și câți tamburi de rezervă are, știe ce înseamnă o lansetă dincolo de putere și lungime, știe ce înseamnă un boilies dincolo de aromă și diametru etc.
Ne întrebăm cum de își permit unii să crească prețurile cu, să zicem, 30% și apoi de Black
Fraierday să afișeze reduceri cu 20%? Răspunsul este destul de simplu: sunt foarte puțini cei care își dau seama de acest lucru, atât de puțini încât imaginea și vânzările magazinului respectiv să nu fie afectate.
Ce putem face dacă ne simțim frustrați și nemulțumiți de aceste practici? Putem, desigur, cumpăra de la alte magazine (inclusiv din alte țări) dar dacă vrem să schimbăm ceva aici, putem face plângere la
ANPC sau, mai bine, le spunem pe forum sau direct reprezentanților magazinului ce ne deranjează (ideal pe un ton civilizat, ca o critică constructivă).
Cei care lucrează în retail (fizic sau online) știu foarte bine că aceste campanii sunt foarte rentabile (dacă nu ar fi, nu le-ar mai face). Eticheta "reducere" (de vinerea neagră și oricând) funcționează ca un magnet pentru cei mai mulți consumatori și pe asta mizează magazinele.
Poate ar trebui să ne întrebăm cine are de câștigat de fapt din campaniile Black Fraierday: magazinele care vând de 3, 4, 5... ori mai mult decât în perioadele normale sau noi care ne bucurăm de reducerile de 10% la unele produse care au fost scumpite anterior cu 20%? Nu mai vorbim de cazurile în care nu am neapărat nevoie de un anumit produs la acel moment dar "drogul" reducerii mă face să nu mai gândesc limpede și ajung să cumpăr a cincea tigaie deși mai am încă patru acasă (dintre care folosesc numai una) sau să cumpăr un model de televizor "expirat".
Cum am scris mai sus, nu generalizez, nu toate magazinele fac reduceri fictive. Ceea ce se poate observa însă este că promoțiile de vinerea neagră sunt din ce în ce mai lungi și din ce în ce mai timpurii, ori asta ar trebui să ne ridice niște semne de întrebare. Oare cine plătește cu adevărat pentru aceste campanii extinse de reduceri?
Deși credem că noi cumpărătorii suntem câștigătorii în războiul prețurilor, pe termen mediu și lung, suntem de fapt cei care pierdem (calitatea, diversitatea, consultanța etc.).
În multe magazine din România... dacă vrei ceva de calitate, nu prea găsești... dacă vrei un anumit model, sunt mari șanse să nu-l găsești... dacă mergi în magazin și pui întrebări unui vânzător, sunt situații în care ajungi să-i ceri manualul produsului ca să te lămurești singur. De ce toate astea? Deoarece practicând prețuri mici magazinul nu poate vinde produse de calitate, nu poate avea stocuri cu modele diverse, nu poate plăti consultanți care să ofere ajutor real cumpărătorilor.
Ca să nu mai fim păcăliți, ca să avem prețuri corecte în piață, ca să avem produse de calitate (nadă, mulinete, lansete etc.), ca să avem consultanți care oferă sfaturi și recomandări utile, ca să avem lacuri civilizate, ca să se dezvolte piața este nevoie ca
fiecare dintre noi să se informeze, să se educe și astfel, în momentul în care cei informați vor fi majoritari, magazinele și vânzătorii care vând povești și/sau reduceri scumpe vor dispărea sau vor renunța la acest practici.