Salut Marian,
Mulțumesc pentru răspunsuri atât ție, cât și lui Vlad.
Mă bucur să văd că există suport științific în domeniul nadelor și oameni care își pot argumenta afirmațiile la acest nivel (
http://www.fao.org/fileadmin/user_uploa ... rpT4-2.pdf).
Fişiere ataşate:
Selection_008.png [ 27.39 KiB | Vizualizat de 7669 ori ]
Este nevoie de oameni ca tine, ca Vlad, ca Mark etc. care să înlăture "vălul magic" cu care unii producători de nadă își acoperă produsele.
Ce mi se pare foarte interesant, înainte de considerațiile științifice, este că Mark face unele afirmații în prima parte a articolului care vin să demonteze unele mituri ale producătorilor de nadă și chiar să-i demonizeze pe aceștia, în condițiile în care la acea vreme el avea propria firmă de nadă și chiar una de succes. Nu-mi dau seama dacă asta făcea parte dintr-o strategie de comunicare sau au fost scăpări.
Vlad, ai idee dacă Mark a publicat rețete de boilies (nu neapărat celebrele T1, Super K etc.)?
Departe de mine gândul să contest cunoștințele lui Mark McKenna în conceperea boilies-urilor. Rezultatele (capturile) sale sunt grăitoare, însă adevărata utilitate a acestor discuții academice ar fi materializarea lor în rețete pe care să le poată folosi oricine (chiar dacă nu este interesat de enzime, aminoacizi esențiali, macronutrienți, micronutrienți etc.). Altfel, va exista întotdeauna suspiciunea că una zice (duce discuția în zona savantă și dacă nu înțelegem, ca să nu ne facem de râs, îi dăm dreptate și astfel îi validăm autoritatea) și alta face (cine știe ce conțineau boilies-urile cu care pescuia/pe care le comercializa și dacă erau construite conform celor enunțate de el).
Atunci când există un interes comercial clar, nu poți să nu te întrebi dacă într-adevăr lucrurile stau chiar așa. Cea mai bună paralelă care îmi vine acum în minte este cu Smart TV-urile: au o mulțime de funcții și tehnologii incorporate (4K, 3D, internet etc.) dar în 90% din cazuri folosim doar cele cinci butoane clasice: on-off, volume up/down, channel next/prev.
Într-un alt articol (
http://carponline.ro/articole/misterele ... oreceptiei) Mark spune: "S-ar putea să mai fi auzit observația asta, că 10% dintre pescari prind 90% din pește." (care este o adaptare a
principiului lui Pareto - 80/20). Având acest principiu în minte, mă întreb: oare nu cumva
10% dintre ingrediente prind (dau rezultate) în 90% din cazuri, iar restul de 90% dintre ingrediente ne sunt vândute prin marketing?