Shimano Big Baitrunner CI4+ XTB LC
Evaluare
  • 5.0/5

PRO

  • Mulineta nu este un model complet nou, este un "face-lift" al modelului anterior; 
  • Problemele aparute la modelul precedent (galetul si frana) au fost corectate; 
  • Principala imbunatatire este frana rapida Hi-Speed Drag;

Shimano Big Baitrunner CI4+ XTB LC

vlad-pavlovici.jpg Vlad Pavlovici

Vlad Pavlovici este unul dintre cei mai cunoscuti pescari de crap din Romania. 
A publicat sute de articole, traduceri si interviuri care au avut o influenta majora asupra scenei crapiste din tara. Este responsabil de introducerea pe piata din Romania a numerosi producatori britanici de echipamente si nada. 
Colaboreaza cu lacuri si firme de prestigiu in calitate de consultant. Realizator de emisiuni TV. 

Data: 29 martie 2021 0 comentarii

ANALIZA ANGRENAJULUI

 

Vlad Pavlovici: Sa mentionam aici ca mecanismul pick-up-ului a ramas acelasi. La fel ca si la modelul vechi, exista un sistem de blocare specific doar acestui model. Aduci galetul sub lanseta si dai pick-up-ul peste cap, ca sa arunci. Poti sa arunci din pozitia asta, ca la oricare alta mulineta, dar la Big Baitrunner ai si optiunea sa rotesti pick-up-ul 180 de grade intr-o pozitie de blocare. La alte mulinete, pick-up-ul se blocheaza in momentul in care l-ai ridicat.

Mugurel Adascalitei: As vrea sa reamintesc un aspect important apropo de pick-up. La cele mai multe mulinete de crap Shimano de generatie noua (daca nu cumva chiar la toate), a fost dezactivat sistemul de declansare a pick-up-ului din manivela. Pick-up-ul poate fi actionat doar manual. In felul acesta, pick-up-ul nu se poate declansa din greseala in cazul aruncarilor foarte puternice. Nu poate sa sara, cum se spune. Sunt inca destui pescari care nu sunt la curent cu lucrul asta si incearca sa-l forteze sa se inchida din manivela, in loc sa-l inchida cu mana. Unii ajung chiar sa reclame un defect de fabricatie cand vad ca nu se inchide automat.

Shimano_Big_Baitrunner_CI4_XTB_Long_Cast_13

Vlad Pavlovici: Cum se prezinta angrenajul modelului nou in comparatie cu modelul vechi?

Mugurel Adascalitei: Se prezinta aproape identic. Avem acelasi numar de rulmenti, 6+1, adica sase rulmenti S A-RB anticoroziune plus rulmentul de antiretur. Pozitia rulmentilor este aceeasi: un rulment la galet, un rulment la manivela, doi rulmenti la pinionul central, doi rulmenti la pinionul conducator. Rulmentul de la galet (galetul este titanizat), pe langa faptul ca e capsulat pe ambele parti si tratat anticoroziune, are o protectie suplimentara. Este incorporat intr-un corp de teflon si are in ambele parti cate o bucsa care se inchide ermetic si care protejeaza rulmentul de apa si de impuritatile aduse de fir in momentul recuperarii. Mecanismul de protectie la galet e folosit si la alte mulinete Shimano de generatie noua. Pinioanele mulinetei au pastrat aceleasi caracteristici. Pinionul central este din bronz si este incadrat de doi rulmenti S A-RB. La vechiul model Big Baitrunner CI4+ XTRA LC, dantura pinionului era impartita in doua, o parte pentru contactul cu pinionul conducator si o parte pentru legatura cu wormshaft-ul. La noul model Big Baitrunner CI4+ XTB LC, dantura pinionului este continua, nu mai exista acea delimitare. Pinionul conducator este din aluminiu presat la rece - la asta se refera termenul de Hagane - si, la fel ca si la vechiul model, este tratat prin anodizare si incadrat de doi rulmenti SA-RB. Aceasta protectie suplimentara, prezenta la pinioanele mulinetelor Shimano inca de la primele modele Aero Techium, asigura o mai buna rezistenta la uzura a pinionului in timp si face ca mulineta sa ruleze mult mai silentios.

Shimano_Big_Baitrunner_CI4_XTB_Long_Cast_17

Vlad Pavlovici: Shimano a conceput ideea de asezare a firului cu oscilatie lenta, Slow Oscillaton, pe care au preluat-o si alte firme, si a dezvoltat-o de-a lungul timpului in mai multe variante. In momentul de fata, avem o varianta cu 80-100 de spire, numita Super Slow 10, asa cum e la Aero Technium XTC/XSC, si o varianta cu 40-50 de spire, numita Super Slow 5, asa cum e la Ultegra CI4+ XTC/XSC sau la Power Aero XTB/XTB. E un sistem folosit pe o gama larga de mulinete, cu toate astea n-a fost implementat niciodata pe modelele Big Baitrunner Long Cast.

Mugurel Adascalitei: Mulinetele Big Baitrunner au un sistem de asezare a firului numit Aero Wrap II, cu doua viteze. La noul model Big Baitrunner CI4+ XTB LC, sistemul de oscilatie a ramas acelasi ca la modelul vechi. Wormshaft-ul este fabricat din aluminiu. Wormshaft-ul este piesa care, prin pasul filetului, asigura oscilatia cu doua viteze a axului si implicit a tamburului mulinetei. Tamburul urca mai repede si coboara mai lent. Filetul wormshaft-ul are intotdeauna forma literei X. Prin urmare, wormshaft-ul e cel care asigura asezarea in X a firului pe tambur indiferent de tipul de oscilatie cu care e echipat mulineta, care poate fi standard, Slow, Super Slow 5 sau Super Slow 10. Cu cat oscilatia e mai lenta, iar asezarea firului e mai compacta, cu atat unghiul in X e mai putin pronuntat, dar e tot o asezare in X. La Big Baitrunner CI4+ XTB LC, oscilatia lenta e asigurata de o singura piesa (spre deosebire de Power Aero sau Ultegra, unde sunt doua piese), care are la randul ei doua tipuri de danturi. Partea superioara este fabricata din aluminiu si face legatura cu pinionul central, iar partea inferioara este din teflon si face legatura cu angrenajul wormshaft-ului. Piesa reduce viteza transmisa de pinionul central catre wormshaft, care imprima o viteza mai mica de oscilatie catre axul mulinetei. In felul acesta, firul e asezat mai compact pe tambur.

 

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu

Postarea unui mesaj inseamna acceptarea tacita a continutului acestui Regulament. Sunteti responsabili pentru continutul mesajelor pe care le postati. Mesajele pot fi moderate. Orice abatere de la Regulament va duce la stergerea sau modificarea mesajului postat. Mesajele vor fi publicate doar dupa aprobare.

0 comentarii Adauga comentariu
Magazin Pescuit MarelePescar Lacul Varlaam Baitshop 3 Lacul Paulesti Lacul Horgesti Okuma